För inte så länge sedan, närmare bestämt 2009 föddes idén om att kunna genomföra enklare betalningar i realtid. En betallösning som kom att förändra samhället och bli en naturlig del av nästan 8 miljoner svenskars vardag. 99% av Svenska folket använder eller känner till Swish – det är just nu det enskilt vanligaste alternativet av alla betalningslösningar.
2012 lanserades det vi alla känner till, nämligen Swish.
Till en början var det endast för betalningar mellan privatpersoner men under 2014 lanserades även Swish för företag vilket möjliggjorde snabba betalningar även inom handel och besöksnäringen.
I början av 2016 kom nästa stora genombrott, Swish Handel. En ny, specialanpassad version just för e-handel och m-handel. Från och med nu skulle det bli ännu enklare att handla och ta betalt online.
Sist men absolut inte minst. Under 2021 släpps möjligheten för företag att göra utbetalningar till sina kunder. Även en företagsapp som gör det möjligt att se inkomna betalningar i realtid, ta betalt via QR-kod samt administrera säljpass.
Så vad är då skillnaden mellan Swish för företag och Swish Handel?
Med Swish för företag kan kunderna betala både säkert och enkelt till ett Swish-nummer eller QR-kod kopplat till din verksamhet. Betalningarna sker i realtid vilket innebär att du får in pengarna på kontot samma sekund som kunden genomför betalningen.
Man skulle kunna säga att Swish för företag fungerar ungefär på samma sätt som kontanta pengar. Man får pengarna snabbt men i slutet av dagen kan man inte se vem som gjort betalningen. Behöver man återbetala måste man göra det manuellt via banken.
Swish Handel är en smidig betallösning som hanterar flera alternativ för inbetalningar. Det fungerar på samma sätt som Swish för företag. Skillnaden är att Swish Handel kan integreras direkt med andra system som exempelvis din kassa eller webbutik.
Det innebär att kassören i stället kan ange kundens mobilnummer i kassan, sedan skickas en betalningsförfrågan direkt till kundens Swish-app som skall godkännas. Det gör att man kan se vem som erlagt en specifik betalning samt återbetala kunden vid återköp direkt via Swish, vilket är mer kostnadseffektivt.
En fördel är att kunden inte behöver ange några nummer i sin mobil utan detta görs i stället av kassören. Kunden och kassören får automatiskt upp information om betalningen i mobilen och kassan och inget kvitto skrivs ut förrän betalningen är godkänd. På detta sätt går det både snabbare och blir mer säkert för båda parter. QR-kod funktionen fungerar på samma sätt som Swish för företag men med Swish Handel kan kassören även scanna din unika QR-kod i Swish från mobilen. Det gör det väldigt mycket smidigare och man kan se vem pengarna kommer ifrån.
Vi på Entry Event ser många fördelar med att använda Swish för Handel.
Vi följer utvecklingen noga därför är vårt system byggt för att man som företagskund ska kunna välja den checkout som passar verksamheten bäst, så som Klarna, Nets Easy eller Swish Handel.
Några av våra senaste kunder har väldigt framgångsrikt börjat sälja biljetter genom Swish Handel, bland annat Grimeton, Nya Burlövsbadet, Köpings bad & sport, Parken Zoo samt Bohus Fästning – som även har det som sitt huvudsakliga betalmedel för sin onlineförsäljning.
👉🏻 Se våra Produkter och moduler
👉🏻 Kontakta oss för Demo
👉🏻 Läs mer Om oss